BWS_project

De oude Boudewijnbrug in de haven van Antwerpen, gelegen aan het bovenhoofd van de Boudewijnsluis was aan dringende vervanging toe. De staalstructuur had het einde van haar levensduur bereikt, het staal was vermoeiingstechnisch ‘op’. Er werd beslist om de oude brug te vervangen door een rolbasculebrug of ook wel Scherzerbrug genoemd. De Oosterweelbrug, de Mexicobrug en de Temsebrug zijn andere voorbeelden van zulks type brug.

Nieuwe Boudewijnbrug
De nieuwe brug is een brug voor gemengd spoor- en wegverkeer. De brug bestaat uit een orthotroop brugdek, aan beide zijde voorzien van een vakwerk en twee rolsectoren die het open en sluiten van de brug mogelijk maken door via twee heugelbalken aan de brug te trekken zodat die al ‘rollend’ kan opengaan. Er zijn 2 rijstroken voorzien, alsook een breed fiets- en voetpad. Er wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om het verkeerseiland ten zuiden van de brug te heraanleggen zodat er een veel verkeersveiligere situatie ontstaat, vooral voor de fietsers. 
De brug werd ontworpen door studiebureau Tractebel Engineering.

impressie