Zelzatebrug - Verloop werken

  • Op vrijdag 18 maart 2016 werden 10 kernboringen uitgevoerd in de bestaande brugdekbekleding van de brugklappen tot op de stalen brugdekplaat en werd m.b.t. van een RADAR-toestel de dikte van de brugdekbekleding opgemeten met als bedoeling de toestand en de hoeveelheid te verwijderen brugdekbekleding duidelijk te kunnen inschatten. Uit de metingen is gebleken dat het gietasfalt nog goed hecht aan de onderliggende brugdekplaat (m.u.v. de zones nabij de draaiassen), dat er zich onder het gietasfalt een zink-chromaat-houdende laag (corrosiewerende laag) bevindt en de gemiddelde dikte van de brugdekbekleding niet 40 mm (zoals op de plantekeningen vermeld staat), maar +/- 55 mm blijkt te zijn.
  • Op donderdag 7 april 2016 werd d.m.v. 3D-scanning de scheurvorming in de brugdekbekleding opgemeten. Bedoeling is om de locaties van de scheuren te linken aan de locaties van de dwarsdragers om meer inzicht te krijgen in het gedrag van de brugklappen tijdens een brugbeweging en in die zin de opbouw van de nieuwe brugdekbekleding te kunnen afstemmen op de (nieuwe) inzichten en bijvoorbeeld voegen op de juiste locaties kunnen aangebracht worden.
  • Na het verwijderen van de bestaande brugdekbekleding zal duidelijk worden hoeveel deuvels (de zogenaamde ‘zwaluwstaartjes’ die het gietasfalt bij vertikale stand van de brugklappen op haar plaats houdt) er beschadigd of losgekomen zijn. Beschadigde of ontbrekende deuvels zullen vervangen worden.

De renovatiewerken zullen vermoedelijk uitgevoerd worden in de zomerperiode van 2018.